miercuri, 11 iulie 2012

Pictura cu acul sau goblenul

" Goblenul sau pictura cu acul, este o forma de manifestare artistica prezenta astazi atat in mediul urban cat si in mediul rural. Luandu-si denumirea de la manufactura franceza Gobelin, vestit centru de arta decorativa inca din secolul al XVII-lea, goblenul consta in realizarea unor tesaturi dupa lucrarile unor maestri flamanzi avand drept subiecte scene mitologice, peisaje, motive vegetale stilizate sau copii dupa tablouri celebre. In zilele noastre, zona de inspiratie a goblenurilor a depasit cadrul picturii flamande. Practic fiecare scoala nationala de pictura a furnizat subiecte de goblenuri. Specific artei goblenului este punctul de cusatura norvegian sau petit point. Desi goblenul nu se incadreaza in specificul artei populare traditionale romanesti, majoritatea celor care practica acest mestesug, au transformat aceasta preocupare in arta. Exemplu de pasiune, rabdare si simt artistic, goblenul reprezinta o alternativa moderna de petrecere a timpului liber, care incanta deopotriva ochiul si inima celor care vizioneaza astfel de lucrari. "
Doctor Iuliana Bancescu - etnolog

 Elena Zidaru este preşedintele Asociaţiei Goblenul şi Arta Lucrului Manual, dar spune că ceea ce face ea nu se cheamă goblen, ci cusătură în "petit point". Casa ei este un adevărat muzeu al artei realizate cu acul.
  Am preluat de pe un site un fragment in care Elena Zidaru ne vorbeşte despre pictura cu acul:

   "De fapt, ceea ce facem noi, nu este goblen ci cusătură în petit point, care are origini într-o şcoală veche. Se practica în Franţa, la mănăstirea Saint-Cyr. Cînd am fost la Muzeul Goblenului din Paris, custodele muzeului mi-a explicat că goblenul adevărat este o tapiserie manufacturieră, nu este făcut cu acul. Goblenurile sînt nişte tapiserii uriaşe de 2-3 metri. Această denumire s-a înrădăcinat la noi şi toată lumea îi spune goblen. Chiar am fost sfătuită să schimb denumirea asociaţiei, putem să îi spunem pictură cu acul sau altcumva, dar să fie ceva care să reprezinte exact ceea ce facem" 
  "Era prin anii '80-'81. Am văzut un model la o prietenă şi mi-a plăcut atît de mult, încît m-am apucat şi eu fără să mă gîndesc că o să devină o pasiune. E ca o boală, mi-a intrat în sînge. Am strîns peste 200 de lucrări în 20 de ani. De cîţiva ani lucrez doar modele create de mine. Am renunţat la vreo 100 de goblenuri, modele făcute de firme, pentru că nu mai corespundeau criteriilor mele de calitate şi valoare. Un model cumpărat din comerţ îl poate coase oricine, şi nu are nici o legătură cu arta, însă pentru a reproduce cu acul o imagine este o treabă anevoioasă care, pe lîngă îndemînare şi cunoaşterea unui program de calculator, este nevoie şi de talent în îmbinarea culorilor. Modelul pe care îl alegi să îl transformi în aşa-zisul goblen, te reprezintă ca persoană, iar realizarea lui este suma talentelor, nu doar îndemînarea şi răbdarea de a coase"
 Elena Zidaru
   

sursa:  Pictură cu acul

Aici puteţi să vedeţi câteva tablouri şi icoane realizate de Geta Petrescu (membră a Asociaţiei Artiştilor Plastici - Bucureşti din 1997).



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...